header image

 
 

Vplyv viery na úspech

Zdroj: Pixabay

Tentoraz to nebude na dlho. Do pestrej zbierky nonsensov, s ktorými sa možno stretnúť v motivačných článkoch a príručkách, pridávam jeden obzvlášť podarený: Ak vraj veríme v úspech, zvyšujeme tým pravdepodobnosť, že ho dosiahneme. Poďme si rozobrať, ako má toto zaujímavé tvrdenie fungovať.

Predstavte si nasledujúcu situáciu. Miestnosť, v ktorej prebieha tombola. Súťažné lístky má dvadsať ľudí s číslami od jedna po dvadsať. Vyhrať môže iba jediný, ktorý musí byť v čase žrebovania prítomný v miestnosti. Osemnásť z nich je neutrálnych, vedia, že možno vyhrajú, možno nie. Medzi nimi je ale aj optimista a pesimista. Optimista s číslom 7 je stopercentne a bezpochyby presvedčený, že vyhrá. Pesimista s číslom 13 je zase presvedčený, že určite nevyhrá. Čiže ak platí to motivátormi s obľubou premieľané tvrdenie, že viera v úspech zaručí úspech, optimista musí vyhrať a pesimista nesmie vyhrať v žiadnom prípade.

Prosím motivátorov, aby označili správnu možnosť, akým mechanizmom sa to odohrá:

  1. Keď žrebujúci strčí ruku medzi súťažné lístky, z mysle optimistu vyšľahne záhadné žiarenie, ktoré ovplyvní ruku žrebujúceho a postrčí mu do nej lístok číslo 7.
  2. Záhadné žiarenie z mysle optimistu spôsobí, že žrebujúci síce vytiahne náhodný lístok, ale jeho pôvodné číslo sa ešte pred jeho prečítaním premení na číslo 7.
  3. Záhadné žiarenie z mysle optimizmu spôsobí, že všetky čísla lístkov v tombole sa zmenia na sedmičky, takže je úplne jedno, ktoré z nich žrebujúci vytiahne.

Viac možností podľa mňa neexistuje. Ak áno, prosím, napíšte ich do komentára.

Takže ktorá z nich je tá správna?

Samozrejme, čo sa pesimistu týka, záhadné žiarenie musí jeho číslo zničiť, alebo ho aspoň ukryť pred pátrajúcou rukou žrebujúceho.

Ja som ale realistka (väčšinou). Na paranormálne žiarenia vysielané mozgom neverím. Ja tvrdím, že optimista, pesimista, i zvyšní súťažiaci, majú všetci úplne totožné šance na výhru: 1:20. A ani najvrúcnejšia viera na tom nič nezmení.

Ak by samotná viera prešla v čin, tak to by bolo niečo iné. Ak by pesimista odišiel zo žrebovacej miestnosti v presvedčení, že aj tak nič nevyhrá, tak by určite nič nevyhral, to je isté. A ak by sa optimista rozhodol si svoj úspech poistiť napríklad malým podvodíkom, v ktorom by všetky tombolové lístky vymenil za sedmičky, tak to by bolo tiež niečo iné.

Lenže motivátori nevravia o činoch. Nevravia o tých, ktorí sa porazenecky o úspech ani nepokúsia, alebo snahu odfláknu. Vravia o čistej viere, viere, ktorá môže byť prítomná aj u tých, ktorých konanie úplne zodpovedá opaku. Viere, ktorá má zaručiť úspech dokonca aj optimistovi, ktorý by opustil žrebovaciu miestnosť. Viere, ktorá má zaručiť neúspech aj pesimistovi, ktorý všetky hlasovacie lístky potajme vymenil za trinástky, a napriek tomu nebude trinástka vyžrebovaná (záhadné žiarenia ich asi zmení späť na sedmičky).

A keď už sme pri viere… vy tejto teórii veríte?

Mohlo by vás zaujímať



Všeobecný blog


Napísať odpoveď na Adhara alebo stlačte tu pre zrušenie odpovede

Tip 1: Aby ste predišli možnej strate komentára pri posielaní, napíšte si ho, prosím, do textového editora a sem ho iba prekopírujte.

Tip 2: Pred odoslaním obnovte CAPTCHA príklad stlačením na šípky napravo.

Povolené XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Vymazané budú komentáre, ktoré obsahujú spam, nadávky alebo osobné útoky, porušujú zásady slušného správania, vôbec nesúvisia s témou či s komentármi pod ňou, alebo sú presnou kópiou nejakého z predošlých komentárov.

Hodnotu píšte ako číslo, nie slovom * Časový limit vypršal, obnovte prosím CAPTCHA príklad.

Komentárov: 26     Upozornenia: 0

Autor Martin5 Pi dec 14th 2018 at 3:12 pm  

Samozrejme že v tombole ti to nepomôže. Ale tam, kde výsledok závisí (aj) od psychického rozpoloženia, čo je asi väčšina činností, to vplyv má. Úspech to samozrejme nezaručí, ale zlepší šance. Vysvetlením môže byť napr. to, že kto si neverí, oveľa skôr to vzdá, prestane hľadať riešenie.
Reálny príklad: Špičkoví šachisti svoju pozíciu obvykle mierne nadhodnocujú. Veria, že majú lepšiu pozíciu, i keď je vyrovnaná, alebo že ich pozícia je fajn hoci objektívne je horšia. Dosť často sa stane, že si obaja myslia, že majú lepšie šance na výhru. Tento optimizmus im samozrejme pozíciu nezlepší, ale motivuje ich hrať naplno.

Autor Adhara So dec 15th 2018 at 8:23 pm  

Nuž ale presne o tomto píšem aj v článku, že keby tá viera bola spojená s akciou (ktorou môže byť, ako uvádzaš, napríklad aj skoršie vzdanie sa), tak by to bolo niečo iné. Ale pokiaľ onen vplyv viery naozaj funguje len takto, tak to potom mali spomenúť. Keď napíšu len polku hypotézy, z ktorej tá hypotéza vyzerá ako čáry máry fuk, nech sa nedivia, že im nikto neverí.

Autor alamo Ut jan 15th 2019 at 12:36 pm  

Mno.. Hádzanie kockou alebo mincou, je čisto fyzikálna záležitosť..
Tam „záhadné žiarenie“ fakt nenájdeme..
Ale čo tak, skladateľ ktorý skladá hudbu?
Alebo spisovateľ ktorý píše knihy?
Tie veci ktoré, preto aby fungovali potrebujú publikum?
Tam akosi nestačí aby si veril autor, tak nejak.. Musí uveriť v autora aj publikum..
Koniec koncov.. Je skladba ktorej autor verí že je naozaj dobrá, ale nikto ju nepočúva, alebo kniha ktorej autor verí že je dobrá, ale nikto ju nečíta.. Úspech?

Autor Adhara Ut jan 15th 2019 at 2:11 pm  

Myslím, že toto je presne to jadro problému. Motivátori to vysvetľujú tak, že ak autor svojmu dielu verí, tak mu automaticky musí (asi vďaka záhadnému žiareniu) veriť aj publikum. Čo je evidentne nezmysel – koľkokrát som neverila niečomu, čomu jeho autor očividne veril – a naopak…

Autor SBH Po nov 4th 2019 at 7:48 am  

Naprosto geniálně vyjádřená hluboká pravda. A přesto se najdou tací, kteří se budou hádat, že to tak není. Bohužel je.
Ale proč je idea, že svou vírou můžeme ovlivnit výsledek, tak úporná? Protože šťastlivci, jimž vyjde záležitost závislá na náhodě, můžou tvrdit, že je to jejich zásluha. Přiznat: „Měl jsem prostě kliku,“ zní lajdácky a pohodlně. Ne, zasloužil jsem se o věc, která je objektivně mimo můj dosah. Na druhou stranu o to hůře snáší smolaři svůj neúspěch. Můžeš si za to sám, ukážou na ně šťastlivci. No a to je něco, čeho se nemůžou nikdy vzdát.

Autor Adhara Po nov 4th 2019 at 10:18 am  

Vďaka.

Samozrejme, v mnohých záležitostiach sú potrebné aj schopnosti, nielen čisté šťastie. Ale ako tak čítam životopisy slávnych ľudí, tak áno, boli nadaní, boli pracovití, boli odhodlaní, atď… ale vždy, VŽDY sa v ich príbehu objavil moment šťastnej náhody alebo tlačenky v podobe druhého človeka, bez ktorého by o nich nikto nevedel.

Autor Martin Po aug 24th 2020 at 11:03 pm  

Ono to tak nefunguje. Nie je tam žiadne “žiarenie z mysle”.
V zmysle mnohosvetovej interpretácie kvantovej fyziky paralelne existujú “svety” kde v každom je vylosovany iny žreb. Optimista si svoje vedomie “prepne” do toho sveta, kde je vylosovany jeho žreb, kym pesimista do toho, kde vylosovany nie je.

Autor Adhara Ut aug 25th 2020 at 9:48 pm  

To znie ako z Úvodu do teórie chaosu. :-) Ale pripisujem si to ako ďalšiu možnosť…

Autor Martin St aug 26th 2020 at 12:11 pm  

V kontexte fyzikálnych objavov „na hrane“ súčasného poznania, to až také sci-fi nie je:
Quantum experiment in space confirms that reality is what you make it
https://www.sciencemag.org/news/2017/10/quantum-experiment-space-confirms-reality-what-you-make-it-0#

Autor Ivana Nováková Pi aug 28th 2020 at 12:46 pm  

Sorry, naprosto nesouhlasím. Jako celoživotní smolařka VÍM, že o úspěch usiluji víc než lidé, jimž spadne do klína víceméně sám. Vizualizuji, „přepínám mezi vesmíry“, a ono nic. Pak přijde šťastlivec, bez nejmenší námahy si vytáhne výhru a hned má plnou pusu keců o pozitivním myšlení.
Mé neúspěchy nejsou důsledkem pesimismu. Můj pesimismus je důsledkem životních neúspěchů. Amen

Autor Adhara Pi aug 28th 2020 at 7:35 pm  

Preto motivátori hovoria o „nastavení mysle“, čo je zrejme spôsob programovania mozgu, aby trafil ten správny paralelný vesmír.
Problém je, že ten návod na programovanie mozgu pre cestovanie medzi žiadanými paralelnými vesmírmi nikdy nikde nezverejnia.
Inak, ja som tiež pesimistka na základe skúseností. Chcem dať nejaký článok o tom, ako prekonať sústavný rad za sebou idúcich neúspechov, neúspechov a neúspechov a nezblázniť sa z toho. Ak sa teda z toho dovtedy nezbláznim. :-)

Autor Martin So aug 29th 2020 at 10:31 am  

„Pesimistka“, ktorá sa akurát sťahuje do svojho vysnívaného domu, ktorý nie je ani zaťažený hypotékou (bol som zvedavý, tak som sa pozrel na LV do katastra na internete) :-)

P.S: Začal som čítať „Úvod do teórie chaosu“ a „okno z 28mm čistého KREMÍKA“ (str. 47) by nebolo priehľadné. Držal som v ruke cca. 1cm hrubý kus superčistého kremíka na výrobu mikročipov. Je to lesklý, pre svetlo nepriehľadný materiál, podobný kovu. Miesto kremíka tam má byť KREMEŇ.

Autor Adhara So aug 29th 2020 at 9:47 pm  

Ak nie je hypotéka na dome, neznamená to, že nie je na niečom inom. :-) A keby ste vedeli, čo všetko sa v priebehu rekonštrukcie prihodilo a prečo to vlastne trvá tak dlho… poznámka o pánovi Murphym z prvej zmienky dome ukázala svoju platnosť na 200 %.

Materiál na okno v Úvode do teórie chaosu som tuším odvodila od okien, ktoré bývali v raketoplánoch.

Autor Martin Ne aug 30th 2020 at 8:25 am  

V raketoplánoch určite nemohli byť okná z kremíka, lebo by nič nevideli.

Hlavne v angličtine sa to dosť pletie, tak je možné, že to poplietol aj pôvodný autor tých materiálov o raketopláne odkiaľ ste čerpali informácie:
silicon – kremík
silicone – polymér obsahujúci miesto uhlíka kremík (silikón).
silica – oxid kremičitý, hlavná zložka kremeňa

Na stránkach NASA je ale správna verzia:
„The windows on the space shuttle are actually made out of aluminum silicate glass and fused silica glass“
https://www.nasa.gov/missions/highlights/webcasts/shuttle/sts113/processing-qa.html

Autor Adhara Ut sep 1st 2020 at 1:52 pm  

Pozerám to a máte pravdu, predsa len ide o kremičité sklo.

Autor Martin Ut sep 1st 2020 at 5:29 pm  

Ospravedlňujem sa, že som v tomto taký „vrták“, ale asi trpím profesionálnou deformáciou a keď napríklad „mainstreamový“ novinár napíše „mikročip vyrobený zo silikónu“ tak ma ide roztrhnúť. Normálne by som mu dal do ruky tubu silikónového tmelu na kúpeľne (predpokladám, že v súčasnosti u vás dosť typická „rekvizita“ pri rekonštrukcii) nech mi z toho ten mikročip vyrobí :-)
Asi sa budem musieť nominovať na betačitateľa.

Autor Mroks Po aug 31st 2020 at 7:04 am  

Samozrejme, že chceme vedieť „čo všetko sa v priebehu rekonštrukcie prihodilo“. Bude o tom článok ? :-)
Teda, keď budeš mať troch času a chuť na písanie.

Autor Adhara Ut sep 1st 2020 at 1:54 pm  

Článok? Hm, no neviem neviem, musela by som niektorých ľudí príliš kompromitovať. Uvidíme, či múza pošle nejakú „zaobalenú verziu“. :-)

Autor Mroks St sep 2nd 2020 at 6:45 am  

„Zaobaľ“! Kľudne ich pochovaj aj na“Cintorín živých“(https://www.adhara.sk/?page_id=31). :-)
Bola by škoda nevyužiť taký materiál „zo života“.

Autor Adhara St sep 2nd 2020 at 2:42 pm  

Treba byť aj vrtákom, hoci sa to autorom nečíta s radosťou. Ale musím ísť príkladom, keď autorom (aj teraz ako porotkyňa) neustále prízvukujem, aby si veci lepšie naštudovali. Hlavne keď ide len o opravu jedného-dvoch slov, ktorých správna forma pôvodne zmýšľaný dej nijako nenaruší.

Autor Martin St sep 2nd 2020 at 9:02 pm  

Ako autor, ktory ma poviedku v tohtoročnej sútaži, súhlasím.
Na úprimnú a pravdivú kritiku som naozaj zvedavy (sakra, na iPad klávesnici nefungujú niektoré písmená s diakritikou).
Ale už končím, nie je fér komunikovat s porotkyñou pred vyhodnotením. Další príspevok na tomto webe až po ukončení sútaže.

Autor Adhara Št sep 3rd 2020 at 12:33 pm  

Mohla som tušiť, prečo je na mojej stránke v poslednej dobe tak rušno. :-) Skúšam tipovať, ktorá poviedka z už prečítaných môže byť vaša. Žáner, predpokladám, sci-fi.

Ja by som sa zase potešila komentáru k celkového dojmu z Úvodu do teórie chaosu.

Autor Martin Po nov 16th 2020 at 8:46 am  

Súťaž ukončená, môžem prerušiť komunikačné embargo. Recenziu na Úvod do teórie chaosu pošlem e-mailom.
P.S: Ďakujem za „kus poctivej sci-fi“ a „autorovu vzdelanosť v oblasti technológií, no aj všeobecný rozhľad“ v hodnotení mojej poviedky.

Autor Martin So aug 29th 2020 at 10:27 am  

To je práve ten problém. Ak sa niekto „usiluje“ tak si „vyberá“ ten „svet“, kde je dosiahnutie toho čo chcem namáhavé.

Autor Ivana Nováková Po aug 31st 2020 at 1:08 pm  

Upřímně, taky o spoustu věcí ne-usiluju. Přepnu se do vesmíru, kde mi spadnou samy do klína. (Například ten vesmír, kde se prádlo samo vyžehlí, ten by se mi líbil.) A víte co? Ani v tom případě samy nepřicházejí. Jsou to všechno jenom soft skills motivační kecy, které mají ve šťastlivcích podpořit pocit, že ten jejich dar shůry je ve skutečnosti jejich zásluha. Ne, opravdu není.

Autor Sabina B. Holasová Po aug 31st 2020 at 1:18 pm  

Ten problém je matematicky úplně špatně!
Pokud by měl optimista stoprocentní pravděpodobnost úspěchu, byli by automaticky všichni neutrální hráči klasifikováni do množiny pesimistů, protože celková pravděpodobnost nemůže být vyšší, než sto procent.
Nehledě na to, co když jsou v místnosti optimisté dva??
Bazyl
V případě výskytu dvou a více optimistů potom přistupuje faktor intenzity optimismu, tedy ne všichni optimisté mají stejnou intenzitu optimismu a ten, který vysílá nejpozitivnější vlny, vyhraje cenu. Čímž se vracíme k tvé teorii a pouze nejpřesvědčenější optimista je optimistou, ostatní jsou pesimisté.
BTW: Myslíš, že když tuto teorii sepíšeme, opublikují nam ji v Nature????
Zuzka
Bože! A to je důvod, proč nikdy nemohu být vědcem. Katherine
Zuzko, jdeme do toho! S tím opublikováním v Nature si nejsem úplně jistá, tak nějak neznám ten plátek, ale za pokus to stojí! Chtělo by to ještě udělat nějaký praktický výzkum. Bazyl
Praktický výzkum nám ale zruší veškerou teorii. To bych tam netahala!
Zuzka
No počkej, zeptáš se v místnosti všech na jejich stanovisko – oni ti ho řeknou (optimista/pesimista/neutrál) a pak podle výsledku vyhodnotíš, kdo má čarovné schopnosti Eliška
Takže je v tom magie!!! Víra hory přenáší? Neměli by všechny věřící zaměstnávat v Metrostavu? Pečem na nějakou tombolu!!! SBH
Ale to by chtělo na přijímacím pohovoru nějaký věroměr. Ovšem, každá firma (by si měla přát) si přeje, aby její zaměstnanci v ni a v to, co dělá, věřili, tím pádem naše ekonomika pracuje na základě víry potažmo magie. Tak. Formulovala jsem tezi. Jsem taky vědec. (To je posun od rána, to čučíte, co? ((O: )
Katherine
Padla jsem na zadek, to teda jo. Ale celá tahle teorie (moje, podotýkám) hapruje na tom, že úplně každý rok na začátku ledna pláču, a to jako doopravdy, že tu roční účetní závěrku nedám, že to letos nestihnu, překlad – absolutně nevěřím v nějaký happy end, a ono to fakticky každý rok vyjde!!! Jak je to teda s tou vírou v úspěch? SBH
No, já bych nejdříve publikovala čistě teoretickou rovinu, protože experiment nám do toho může zanést bordel. Takže plán je následující: opublikovat teorii a poté si ji, samozřejmě za nějaký vhodný časový úsek, popřít experimentálním výsledkem, což nám zaručí přijetí obou článků, protože kontroverze se teď ve vědě nosí :)
Zuzka
Souhlasím se vším. Kdy jdeme psát? Bazyl


 

© 2014 – 2024 Jana Plauchová. S výnimkou materiálov z Wikimedia Foundation všetky práva vyhradené. Kontakt na autorku: adhara (zavináč) volny.cz. Stránky archivované Národnou knižnicou SR.