header image

 
 

Ponuka prednášok z kozmonautiky

Prednášky sú zoradené od najstaršej po najmladšiu.

 


Columbia cestaColumbia, cesta bez návratu

Prednáška venovaná tragédii raketoplánu Columbia. Od všeobecného popisu, charakteristiky pojmu space shuttle (americký kozmický raketoplán) cez priebeh typickej misie, typy misií, stručnú históriu programu až k popisu poslednej misie Columbie (STS-107): plánovanie, prípravy, priebeh letu, havária, vyšetrovanie až napokon špekulácie a dohady o tom, či sa tragédii dalo zabrániť.

  • Prednášaná od roku: 2008
  • Doba trvania: cca 1,5 hodiny, možno ju v prípade nutnosti rozdeliť na dve samostatné prednášky (osobitne o raketoplánoch a osobitne o poslednej misii Columbie)
  • Vhodná skupina: 7. ročník ZŠ a viac
  • Potrebné vybavenie: Počítač, projektor, reproduktory

Poznámka: K téme prednášky existujú vypracované aj články Program Space Shuttle, Družicový stupeň raketoplánu, STS-107Havária raketoplánu Columbia.

 


Tma malyTma, kam sa pozrieš

Prednáška voľne nadväzujúca na Možnosti extrasolárneho života rozoberajúca problém medzihviezdneho cestovania, či už ľudí alebo mimozemšťanov. Vysvetlenie vzdialenosti vo vesmíre, vzdialeností, ktoré už človek pokoril v pilotovaných či nepilotovaných telesách, problém konečnej rýchlosti svetla pri komunikácii a prípadne budúcom cestovaní k hviezdam, nebezpečenstvá a nedoriešené fyzikálno-technologické problémy ďalekých kozmických misií: vynesenie ťažkého nákladu na zemskú orbitu, zrýchlenie, bezváhový stav, recyklácia, zásoby, energia, odolnosť konštrukcie voči kozmickému prostrediu a opotrebovaniu vekom, psychické problémy posádky.

  • Prednášaná od roku: 2010
  • Doba trvania: cca 45 min
  • Vhodná skupina: 5. ročník ZŠ a viac
  • Potrebné vybavenie: Počítač, projektor

 


Zaklady maleKozmonautika: Základy

Kde je hranica medzi Zemou a vesmírom? Ako sa volajú objekty lietajúce vo vesmíre? Ako tieto objekty lietajú? Prečo družice obiehajú planétu, hoci nemajú zapnuté motory? Čo ich počas letu ohrozuje? Čo je to kozmická rýchlosť? Prečo je na obežnej dráhe bezváhový stav? Tieto aj ďalšie otázky zodpovedá úvod do kozmonautiky.

  • Prednášaná od roku: 2016
  • Doba trvania: 45 minút
  • Vhodná skupina: 5. ročník ZŠ a viac
  • Potrebné vybavenie: Počítač, projektor

Poznámka: V téme kozmonautiky je možné objednať si tiež ľubovoľnú z mojich prednášok pre Pomaturitné štúdium astronómie. Dĺžka prednášky dohodou.

 


Challenger malyChallenger – tragicky krátky let

Mala to byť misia, ktorá nadchne celý svet. Stala sa z nej tragédia, ktorá otriasla celým svetom… Prednáška vytvorená pri príležitosti 30. výročia tragédie raketoplánu Challenger. Stručne informuje o konštrukcii a účele raketoplánu, historickom pozadí a príčinách katastrofy, plánovanom priebehu letu STS-51-L, a skutočnom priebehu tejto misie. V závere sa hovorí o ďalekosiahlych dôsledkoch tejto katastrofy.

  • Prednášaná od roku: 2016
  • Doba trvania: cca 1 hodina
  • Vhodná skupina: 5. ročník ZŠ a viac
  • Potrebné vybavenie: Počítač, projektor, WLC prehrávač, reproduktory

Poznámka: K téme prednášky je vypracovaný článok STS-51-L.

 


Od ohňostrojov k Sputniku

Prednáška vytvorená pri príležitosti 60. výročia štartu prvej umelej družice, Sputniku. Prečo vlastne lietať do vesmíru? Ako sa vyvíjali ľudské predstavy o kozmických letoch? Čo predchádzalo štartu prvej sovietskej družice? Ako sa na začiatku kozmických pretekov darilo americkej strane? A kam nám Sputnik otvoril brány? Obsah prednášky sa čiastočne prekrýva s obsahom všeobecnej prednášky o histórii kozmonautiky.

  • Prednášaná od roku: 2017
  • Doba trvania: cca 50 minút
  • Vhodná skupina: 7. ročník ZŠ a viac
  • Potrebné vybavenie: Počítač, projektor

 


30 rokov Hubblovho teleskopu

Hubblov vesmírny ďalekohľad je najznámejším a jedným z najprínosnejších astronomických zariadení na svete. Jeho cesta na obežnú dráhu však bola ťažká a akonáhle prišla prvá skúška jeho optiky vo vesmíre, pre vedcov pribudla ďalšia rana… Aké boli pôvodné predstavy o teleskope a jeho servise? Aké prekážky prekonalo toto zariadenie? Čo podstúpilo, aby bolo dnes lepším a prínosnejším než v začiatkoch svojej misie? Ako skutočne prebiehali jeho opravy? Kedy jeho život visel na vlásku? Ako sa podarilo jeho životnosť predsa len predĺžiť nad predpokladané limity? Prednáška popisuje vývoj, prípravy na let, servisné misie a budúcnosť tohto stroja.

  • Prednášaná od roku: 2020
  • Doba trvania: 50 minút
  • Vhodná skupina: 7. ročník ZŠ a viac
  • Potrebné vybavenie: Počítač, projektor

Poznámka: K téme prednášky je vypracovaný článok Hubblov vesmírny ďalekohľad.

 


Kozmonautika – vybrané historické obdobie

Z prednášok pre študentov Pomaturitného štúdia astronómie je možné vybrať časť histórie a odprezentovať ju aj pre iné publikum. Obdobie v dĺžke trvania 10 rokov je na cca 45 minút až 1 hodinu prednášania. Je možné vybrať tiež jeden rozsiahlejší kozmický projekt z daného obdobia (napríklad projekt Vostok, Apollo, Mir a pod.) alebo tému (napr. kozmické ďalekohľady, sondy k Marsu a pod.) a dá sa v danom rozsahu prednášať výlučne o ňom. Predtým ma ale kontaktujte s vaším návrhom a uistite sa, či mi prednášanie o danom projekte v danom časovom rozsahu vyhovuje (o niektorých viem viac, o iných menej).

  • Prednášaná od roku: 2016 (pôvodne v redukovanej forme)
  • Doba trvania: cca 50 minút
  • Vhodná skupina: stredoškoláci a starší
  • Potrebné vybavenie: Počítač, projektor

 


Jurij Gagarin: Prvý človek vo vesmíre

Bol prvý. Ale prečo práve on? Podľa akých kritérií ho vybrali? Čo kandidáti na prvý kozmický let v rámci prípravy podstúpili? Čo letelo do vesmíru pred ľuďmi? Ako vyzerala prvá kozmická loď Vostok? Ako prebiehala jej misia? A aký bol Gagarinov ďalší osud?

  • Prednášaná od roku: 2023
  • Doba trvania: 50 minút
  • Vhodná skupina: 7. ročník ZŠ a viac
  • Potrebné vybavenie: Počítač, projektor

Poznámka: K téme prednášky som vypracovala aj článok Prvý let človeka do vesmíru.


Program Artemis

Základné informácie o programe, ktorý by mal vrátiť ľudstvo na povrch Mesiaca. Čo predchádzalo programu Artemis? Čo značí jeho názov? Ako vyzerá kozmická loď Orion a raketa SLS? Čo máme v tomto programe už za sebou a čo nás v najbližšej dobe čaká? Čo má Artemis spoločné a čo rozdielne s programom Apollo?

  • Prednášaná od roku: 2023
  • Doba trvania: 45 minút
  • Vhodná skupina: stredoškoláci a starší
  • Potrebné vybavenie: Počítač, projektor

Poznámka: K téme prednášky som vypracovala aj článok Nové superrakety SLS spotrebujú dedičstvo po raketoplánoch.

Mohlo by vás zaujímať



Prednášková činnosť


Napísať odpoveď na Adhara alebo stlačte tu pre zrušenie odpovede

Tip 1: Aby ste predišli možnej strate komentára pri posielaní, napíšte si ho, prosím, do textového editora a sem ho iba prekopírujte.

Tip 2: Pred odoslaním obnovte CAPTCHA príklad stlačením na šípky napravo.

Povolené XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Vymazané budú komentáre, ktoré obsahujú spam, nadávky alebo osobné útoky, porušujú zásady slušného správania, vôbec nesúvisia s témou či s komentármi pod ňou, alebo sú presnou kópiou nejakého z predošlých komentárov.

Hodnotu píšte ako číslo, nie slovom * Časový limit vypršal, obnovte prosím CAPTCHA príklad.

Komentárov: 5     Upozornenia: 0

Autor Slavomír Fridrich Ne máj 14th 2023 at 10:24 am  

Mám otázku.. Ako by si riešila „európsku raketovú krízu“?
Toto leto odštartuje, posledná Ariane 5 (na sklade je posledný kus, výroba už bola zrušená). Ale nový nosič Ariane 6 mešká, a navyše sa jeho vývoj veľmi nepodaril, teda čo sa ceny za štart týka.
Vypadá to že A6 bude komerčne nekonkurencieschopná, a teda jej prevádzku bude treba dotovať.
Následne vzniká dilema, dotovať alebo projekt jednoducho zrušiť?

Autor Adhara Ne máj 14th 2023 at 6:59 pm  

Popravde, nemám názor na tento problém, neregistrovala som ho, nezaoberala som sa ním.

Vo všeobecnosti ale nemám rada, keď sa do vývoja/výstavby niečoho investuje strašne veľa peňazí a úsilia a tesne pred dokončením sa to zruší. Čisto pocitovo by som teda nechala Ariane 6 dotovanú. Ale neber to ako nejaký erudovaný názor. Na ten by dom potrebovala oveľa viac informácií.

Autor Slavomír Fridrich Ne máj 14th 2023 at 9:54 pm  

Ehh.. Otázka je, či sa takýmto problémom vlastne chceš zaoberať?
S vlastnej skúsenosti musím povedať, že táto odvrátená stránka kozmonautiky.. veľa peňazí a veľa politiky.. je nepopulárna..
Spraviť s toho aspoň článok (vydalo by aj na celú prednášku), by si žiadalo určitý talent podať vec decentne, ktorý ja akosi nemám.
Je to „čerstvý“ aktuálny problém, ktorý iba rastie. Informácie a fakty, sú zatiaľ v cudzojazyčných zdrojoch.
Hmm.. Aj keď začalo sa to už asi rozhodnutím, že nepotrebujeme v Európe vlastný pilotovaný program a bol zrušený raketoplán Hermes.

Autor Adhara Po máj 15th 2023 at 3:31 pm  

Úprimne? Nechcem. Práve som skončila ďalší rok učenia kozmonautiky a chcem si dať od týchto tém riadny oddych.

Autor Slavomír Fridrich Po máj 15th 2023 at 4:54 pm  

Musím pripustiť, že dokumentovať a popularizovať takéto deje s istým odstupom času, až ako historické udalosti. Možno bude celkom rozumné.
:)


 

© 2014 – 2024 Jana Plauchová. S výnimkou materiálov z Wikimedia Foundation všetky práva vyhradené. Kontakt na autorku: adhara (zavináč) volny.cz. Stránky archivované Národnou knižnicou SR.