header image

 
 

Zaujímavosti o raketoplánoch

Raketoplán Enterprise a posádky pilotujúce tento stroj počas testov pristávania. Zľava doprava sú to C. Gordon Fullerton, pilot prvej posádky; Fred W. Haise Jr., veliteľ prvej posádky; Joe H. Engle, veliteľ druhej posádky; Richard H. Truly, pilot druhej posádky. Zdroj: NASA

Zostava ET, SRB a orbitera Discovery pri prevoze na štartovací komplex

Detail vyslúžilého raketoplánu Discovery

Raketoplán Columbia štartuje cez oblaky na misiu STS-109

Raketoplán Atlantis krátko po odpojení sa od Miru. Ich spojenie bolo prvým spojením raketoplánu a kozmickej stanice v histórii. Snímku spravila posádka kozmickej lode Sojuz TM. Zdroj

Štartovací komplex 39. Rampa 39-A, z ktorej mal v románe vzlietnuť Discovery, je v popredí – na tejto snímke ju okupuje raketoplán Atlantis. V pozadí je identická rampa 39-B s raketoplánom Endeavour. Zdroj.

Pristávanie raketoplánu

Štart raketoplánu Columbia na jeho poslednú misiu STS-107

Pozri tiež Program Space Shuttle

Viete, že…

Posádka misie STS-1 vystupuje z raketoplánu. Zdroj: NASA

Technické parametre

  •  …nosnosť raketoplánu bola približne 23 ton nákladu?
  • …sklon dráhy, na ktorej bola budovaná ISS, spôsobil, že raketoplán mohol na ňu vyniesť až o 6 ton menej nákladu než na optimálnu dráhu?
  • družicový stupeň raketoplánu je dlhší, ako všetky typy dovtedy použitých ruských a amerických kozmických lodí (bez nosnej rakety) dokopy?
  • …dĺžka družicového stupňa raketoplánu sa rovnala dĺžke, ktorú preletelo prvé lietadlo na svete?
  • …od vylepšenia v roku 2006 mali byť americké raketoplány teoreticky schopné pristáť aj bez posádky, riadené odborníkmi zo Zeme?
  • …jedinými raketovými motormi na tuhé pohonné látky používanými pri štartoch pilotovaných letov sú motory SRB?
  • …počas histórie raketoplánov bolo z nákladových priestorov týchto strojov vypustených celkove 180 družíc, čiže pripadá priemerne 1,3 vypustenej družice na každú misiu?
  • …doštičky tepelnej ochrany na povrch novovyrobeného raketoplánu Columbia pripevňovali študenti?
  • …riadiaci panel kabíny Apolla mal len 700 prvkov, kdežto raketoplán ich má až 18 000?
  • …odpočítavanie pred štartom raketoplánu trvalo 43 hodín a niekoľkokrát sa zámerne prerušovalo?
  • …pristávacie dráhy pre raketoplány s označením 15 a 33 boli v skutočnosti jedna a tá istá dráha? Číselné označenie sa menilo podľa toho, či na ňu raketoplán nalietaval zo severozápadu juhovýchodným smerom (dráha 15), alebo od juhovýchodu na severozápad (dráha 33).
  • …keď piloti raketoplánu vysunuli podvozok, už ho nemohli znova zasunúť?
  • …kompletná zostava raketoplánu počas prvých dvoch minút letu obsahovala až 71 raketových motorov?
  • …ochranná pena používaná na nádrž ET v programe raketoplánov a v súčasnosti aj na centrálny stupeň rakety SLS mení pod vplyvom slnečného svetla farbu?

Začiatky

  •  …už Jurij Gagarin vo svojej diplomovej práci obhajoval možnosť bezmotorového pristávania raketoplánu?
  • …prvý veliteľ raketoplánu, John Young, sa o spustení programu raketoplánov dozvedel zatiaľčo sa prechádzal po Mesiaci?
  • …raketoplán Enterprise má svoje pomenovanie podľa kozmickej lode zo seriálu Star Trek?
  • …raketoplán bol prvý typ americkej kozmickej lode, ktorý neabsolvoval svoj prvý skúšobný let v bezpečnejšom bezpilotnom režime?
  • …štart prvého raketoplánu na jeho prvú misiu bol najriskantnejším letom v histórii kozmonautiky a dával šancu na prežitie posádky iba 9:1?
  • …raketoplán Challenger vznikol prestavbou makety raketoplánu, ktorá bola určená na tzv. „lámacie skúšky“ – skúšky extrémnej záťaže konštrukcie takmer po jej limity – čo však vôbec nesúviselo s jeho neskoršou haváriou?
  • …raketoplány mali byť schopné štartovať z dvoch rozličných kozmodrómov?
  • ….pri pokuse o prvý štart raketoplánu Discovery 26. júna 1984 vypukol v jeho motorovej sekcii požiar?

Rekordy a výnimky

  • …najvyšší počet členov posádky samostatne letiacej kozmickej lode bol 8? (v raketopláne Challenger v roku 1985)
  • …pri misii STS-135 po prvýkrát od roku 1983 (misia STS-6) letela v raketopláne len štvorčlenná posádka?
  • …sedem z deviatich stretnutí amerického raketoplánu s ruskou stanicou Mir absolvoval orbiter Atlantis?
  • …pred svojím tragickým letom STS-51-L absolvoval raketoplán Challenger 9 úspešných misií?
  • …Franklin Story Musgrave je jediný astronaut, ktorý počas svojej kariéry letel všetkými piatimi americkými raketoplánmi?
  • …raketoplán Discovery preletel väčšiu vzdialenosť, ako je vzdialenosť Zeme od Slnka? Za 296,84 dňa strávených na obežnej dráhe nalietal celkove 158 859 429 km.
  • …raketoplán Columbia sa nikdy nestretol s nijakou vesmírnou stanicou?
  • …iba jediný krát v histórii kozmonautiky sa stalo, že do otvoreného vesmíru vystúpili traja astronauti naraz? (misia STS-49)
  • …v roku 1985 mal raketoplán za sebou rekordný počet štartov – 9?
  • …pri konci programu raketoplánov pripravovalo raketoplán na štart až 12 000 osôb?
  • …najriskantnejšie misie raketoplánov boli servisné misie k Hubblovmu vesmírnemu ďalekohľadu, pretože v prípade úniku paliva z raketoplánu by sa z nich nevedeli včas vrátiť naspäť?

Poškodenia, nehody a tragédie

Pozri tiež Havária raketoplánu Challenger, havária raketoplánu Columbia.

  •  …počet tragicky končiacich misií ruských Sojuzov a amerických raketoplánov je rovnaký?
  • …pred misiou STS-70 bola penová izolácia nádrže ET poškodená ďatlami, ktoré do nej vyďobali desiatky otvorov?
  • …misia STS-94 je opakovaním neúspešnej misie STS-83 (s rovnakým raketoplánom, s rovnakou posádkou, s rovnakým vybavením a s takmer identickým emblémom)?
  • …v závere misie STS-9 došlo na palube raketoplánu Columbia k požiaru a výbuchu?

Challenger

  • …raketoplán Challenger mohol havarovať takmer o rok skôr, pri misii STS-51-B, pri ktorej ho stretli rovnaké problémy s motormi SRB ako pri osudovej poslednej misii?
  • …posledné hlásenie z raketoplánu Challenger 3 sekundy pred jeho deštrukciou znelo: „Všetko v poriadku, ideme na plný plyn!“?
  • …posledným činiteľom katastrofy raketoplánu Challenger bol pravdepodobne vietor, silnejší než pri všetkých predošlých štartoch?
  • …na palube tragicky presláveného raketoplánu Challenger pri lete STS-51-L malo prebehnúť prvé nahrávanie skladby do hudobného albumu v kozme?
  • …po havárii raketoplánu Challenger prestali raketoplány vynášať do kozmu vojenské a komerčné družice?

Columbia

  • …pri havárii raketoplánu Columbia zahynula celá sedemčlenná posádka, ale pokusné červy, ktoré sa nachádzali na palube, ju prežili?
  • …až pri šiestich misiách raketoplánov, ktoré predchádzali tragickému letu Columbie, boli po pristátí na orbiteroch zistené poškodenia ich tepelných štítov penou alebo ľadom?
  • …uvažovalo sa, že v posádke misie Columbia STS-107, ktorá skončila tragickým zánikom v atmosfére, by boli samé ženy?
  • …misiu STS-118 mal pôvodne absolvovať v tej dobe už zničený orbiter Columbia, pričom malo ísť o jeho prvý let k ISS?

Buran

  • …ruský raketoplán Buran abslovoval svoj jediný a úspešný let v bezpilotnom režime?
  • …pri svojom druhom, nikdy neuskutočnenom lete, sa mal nepilotovaný raketoplán Buran spojiť so stanicou Mir a neskôr aj so Sojuzom?
  • …ruský raketoplán Buran bol v roku 2002 zničený, keď naň spadla strecha hangáru?

Mohlo by vás zaujímať



Zaujímavosti z Wikiportálov Wikipédia


Napísať odpoveď na Adhara alebo stlačte tu pre zrušenie odpovede

Tip 1: Aby ste predišli možnej strate komentára pri posielaní, napíšte si ho, prosím, do textového editora a sem ho iba prekopírujte.

Tip 2: Pred odoslaním obnovte CAPTCHA príklad stlačením na šípky napravo.

Povolené XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Vymazané budú komentáre, ktoré obsahujú spam, nadávky alebo osobné útoky, porušujú zásady slušného správania, vôbec nesúvisia s témou či s komentármi pod ňou, alebo sú presnou kópiou nejakého z predošlých komentárov.

Hodnotu píšte ako číslo, nie slovom * Časový limit vypršal, obnovte prosím CAPTCHA príklad.

Komentárov: 9     Upozornenia: 0

Autor Martin Ut sep 6th 2022 at 9:47 am  

Čítate mi myšlienky. :-) Mám rozpísanú recenziu na Večnosť omylov (knihu som ešte nedočítal, recenziu píšem priebežne) a tento článok sa mi do nej vynikajúco hodí. Hneď som ho tam nalinkoval.

Autor Adhara Ut sep 6th 2022 at 11:02 am  

Snáď nebude negatívna. :-) Začínam dostávať strach z nových hodnotení, pretože zopár posledných čitateľov tú knihu akosi nepochopilo. Pritom tí prví čitatelia (nie známi a rodina) ju chápali, dávali na ňu pochvalné ohlasy, tak neviem, čo sa to vo vnímaní sveta pokazilo…

Autor Martin Ut sep 6th 2022 at 2:09 pm  

Pripravte na to, že prvá časť bude skritizovaná za rozťahanosť a nadbytok emociálno-psychologického balastu (ak mi teda záver neukáže jeho dôležitosť). Píšem to dopredu, aby ste mali čas sa na to psychicky pripraviť :-) Zvyšok (zatiaľ) vyzerá byť výborný.
A keďže moje „recenzie“ sú vždy viac úvahami ako recenziami knihy (tu si zase nemôžem ten „balast“ odpustiť ja), bude tam aj analýza vášho záujmu o raketoplány z „reinkarnačného“ hľadiska.

Autor Adhara Ut sep 6th 2022 at 4:43 pm  

Takže najhorší scenár sa naplnil. To, čo bolo na knihe najdôležitejšie a najautentickejšie, je (aj) pre vás balast. Inak, verím, že balast neexistuje. Existuje len rozpojenie myslí autora a čitateľa.

Autor Martin Ut sep 6th 2022 at 6:03 pm  

Autor a čitateľ majú rôzne potreby a záujmy a preto hodnotia aj obsah z rôznych pohľadov. Knihu som ešte nedočítal, nechcem preto robiť nejaké siahodlhé závery. Uvedomujem si, že ak by som napísal knihu, kde by celú tretinu zaberal napríklad (pre mňa nesmierne zaujímavý) vznik operačného systému Unix (a z neho by potom vyplýval ďalší dej), tak by sa našlo veľa čitateľov, ktorým by sa to nepáčilo a považovali by to za balast.
Na druhej strane, tá sci-fi časť ma zaujala a dávam jej vysoké šance.

Autor Slavomír So sep 10th 2022 at 8:39 am  

Zaujímavý citát
„„Až budeš něco psát, nezapomeň na příběhy!“

Příběh má magickou moc. Je to lék. To je vědecky dokázáno. Když vědci dávali dětským pacientům hospitalizovaným na jednotce intenzivní péče půl hodiny hádanky nebo když jim stejně dlouho četli příběhy, ustupovala dětem bolest, klesaly hladiny stresových hormonů a stoupaly hladiny oxytocinu označovaného někdy jako „hormon lásky“. Efekt příběhů byl dvakrát silnější než účinek hádanek. Když měly děti vysvětlit, co je nemocnice, pak po hádankách ji definovaly jako „místo, kam se chodí, když jsme nemocní“. Po četbě příběhů ji líčily jako „místo, kde se uzdravujeme“. Příběh tedy neuzdravuje pouze tělo, ale i mysl, duši.“
https://www.osel.cz/12487-vzpominka-na-josefa-kleibla.html

Autor Adhara Ne sep 11th 2022 at 8:53 pm  

To je pekné, dá sa s tým viac-menej súhlasiť, ale… súvislosť s raketoplánmi? :-)

Autor Slavomír Po sep 12th 2022 at 9:39 am  

Súvislosť? Možno.. Vyššie uvedené sťažnosti na „emocionálny balast“..
..stoupaly hladiny oxytocinu označovaného někdy jako „hormon lásky“
:)

Autor Andrej St sep 28th 2022 at 9:21 pm  

Pekné zaujímavosti o raketoplánoch a zároven zhrnutie ich 30-ročnej služby. Tiež som tento stroj obdivoval, ale v pilotovanom vesmírnom programe ma viacej zaujalo obdobie programu Apollo a zrušenie tohto programu bez využitia jeho plného potenciálu bol určite krok späť. Každopádne raketoplány odviedli skvelú prácu a posunuli pilotovanú kozmonautiku na vyššiu a o niečo bezpečnejšiu úroveň.


 

© 2014 – 2024 Jana Plauchová. S výnimkou materiálov z Wikimedia Foundation všetky práva vyhradené. Kontakt na autorku: adhara (zavináč) volny.cz. Stránky archivované Národnou knižnicou SR.