header image

 
 

Osem dôvodov, prečo nevydať knihu

Prvýkrát zverejnené na www.enigma.sk 23. 8. 2011

 

Ak ste si prečítali všetky rady v sekcii Chcem vydať knihu a napriek tomu ste pri publikovaní Vašej knihy neuspeli, nezúfajte. Naopak, mali by ste si vydýchnuť. Ušli ste totiž nasledovným hrôzam:

  1. Koniec nádejam. Pred vydaním môžete stále dúfať, že váš román je zatiaľ neobjaveným ďalším megabestsellerom. Ak sa vám však napokon podarí vytlačiť svoj výtvor na pulty kníhkupectiev a predá sa len zopár kusov, ilúzie sú preč. Čo potom? Zvládnete takýto nezdar?
  2. Priveľký úspech. Dajme tomu, že sa Vaše dielko predsa len stane megabestsellerom. Že je to skvelé? Že ste po ničom inom netúžili? Fajn, ale čo teraz? Ak totiž raz človek napíše megabestseller, ľudia začnú dychtivo čakať na ďalší jeho megabestseller! A vy budete musieť prekonávať sami seba. Ste pripravení na takú psychickú záťaž? Na vedomie, že ak vaša ďalšia kniha nebude dobrá, sklamete milióny ľudí?
  3. Koniec vylepšovania. Keď dokončíte svoje dielo, ste s ním naozaj spokojní na 100 %? Nemáte pocit, že niečo by sa v ňom (časom) dalo napísať krajšie? Hej? Ale to už po vydaní nebudete môcť! Po vydaní sa dielo zafixuje v takom stave, v akom je a v takom sa dostane do povedomia všetkých čitateľov. Ani druhé vydanie to už tak celkom nenapraví – veľa ľudí nemá chuť čítať „tú istú knižku“ znova, darmo, že je vylepšená. Väčšinou preto, že ste ich odradili už prvým vydaním. Takže… nie je predsa len lepšie pár rôčkov počkať a vylepšovať a vylepšovať a vylepšovať…?
  4. Korekcie. Niektorí autori si myslia, že vydavateľstvo im knihu vydá v takom stave, v akom ju tam poslali, nanajvýš im poopravuje pravopis. Kdeže! Ešte ani neprestanete skákať po plafón od radosti, že si vás nejaké vydavateľstvo všimlo, a vzápätí stojíte pred zdrvujúcou skutočnosťou, že niekto iný si myslí, že vie lepšie ako vy, čo ste to vlastne chceli napísať. A vy musíte prepisovať a prepisovať a – čo je najhoršou bolesťou pre autora – niektoré dobré pasáže aj škrtať… Skutočne to chcete?
  5. Koniec slobody. Už nebudete môcť tak slobodne písať čo chcete a kedy chcete. Ak si raz ľudia okolo vás zvyknú na určitý obsahový a časový štandard vydávania vašich diel, nedovolia vám zľaviť.
  6. Marketing. Kniha sa sama nepredáva. Ak ste už vrazili veľké úsilie a prachy do jej vydania, do jej reklamy musíte vraziť pomaly ešte väčšie. Inak je to vraj celé nanič… Na propagáciu vašimi priateľmi nespoliehajte, sama som sa dala takto „nachytať“. Pred pár rokmi mi nejakí nadšení čitatelia sľúbili, že moju knihu budú posúvať všetkým svojim známym. Na nadšené ovácie známych čakám dodnes…
  7. Propagačné chyby. Trochu súvisí s bodom 6 a týka sa vás, ak ste knihu vydávali cez vydavateľstvo. Ak vám knihu vydalo vydavateľstvo a vy si práve spokojne mädlíte ruky, že o propagáciu je postaráno, musím vás schladiť. Možno je totiž postarané nie o propagáciu, ale o „propagáciu“. Vydavateľstvo nielenže môže napísať taký obsah diela, ktorý prezradí 2/3 všetkých tajomstiev a point, takže čitateľ už pomaly nemusí knihu ani kupovať, ale ešte aj uvedie v obsahu mylné informácie. A keď treba niekde zverejniť úryvok? Kým vy si na blogu okamžite opravujete každú čiaročku, vydavateľ pokojne vezme na vaše prezentovanie najstaršiu verziu rukopisu, ktorá sa chybami len tak hemží a všetko zaklincuje nesprávnym formátovaním daného úryvku. A čia chyba je, že viac ako polovica médií zverejní názov vášho románu v gramaticky nesprávnej podobe, to už radšej ani neriešite… Naozaj toto potrebujete?
  8. Nič sa nezlepší. Ak si od vydania knihy sľubujete zlepšenie postoju okolia k vašej tvorbe, môžete byť na veľkom omyle. Vydanie knihy nie je ani záruka toho, že si z vašej tvorby rodina prestane robiť posmešky, ani toho, že vám vydavateľstvá a iné organizácie zaoberajúce sa publikovaním padnú k nohám. Odskúšané. Zaujímavé je hlavne zistenie, že podiel ignorancií vydavateľstvami a časopismi, ktoré som oslovila potom, ako som vydala knihu, klesol oproti stavu pred vydaním o celých úžasných… nula percent. Vtip? Nie. Vitajte v realite.

Tak čo, ešte stále máte chuť ísť čo najrýchlejšie vydať knihu?

Mohlo by vás zaujímať



Literárne zamyslenia


Napísať odpoveď

Tip 1: Aby ste predišli možnej strate komentára pri posielaní, napíšte si ho, prosím, do textového editora a sem ho iba prekopírujte.

Tip 2: Pred odoslaním obnovte CAPTCHA príklad stlačením na šípky napravo.

Povolené XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Vymazané budú komentáre, ktoré obsahujú spam, nadávky alebo osobné útoky, porušujú zásady slušného správania, vôbec nesúvisia s témou či s komentármi pod ňou, alebo sú presnou kópiou nejakého z predošlých komentárov.

Hodnotu píšte ako číslo, nie slovom * Časový limit vypršal, obnovte prosím CAPTCHA príklad.


 

© 2014 – 2019 Jana Plauchová. S výnimkou materiálov z Wikimedia Foundation všetky práva vyhradené. Kontakt na autorku: adhara (zavináč) volny.cz.