header image

 
 

Poradie zápisu Tristodesať kelvinov

Bratislavský bytový komplex, v ktorom došlo k písaniu mnohých cenných scén tohto románu

V rozhovore aj na mojej stránke som sa už zmienila o tom, že Tristodesať kelvinov je mojou prvou knihou, ktorú som nezapisovala v poradí, v akom sa má čítať. Pre zjednodušenie zvyknem hovoriť, že som ju písala v takom poradí, v akom som ju tvorila. Že išlo o akýsi „real-time“ zápis. Pravda však býva vždy zložitejšia. A tak som v skutočnosti začala túto knihu písať nie v momente, keď sa mi zjavil prvý úryvok z nej, ale až o trištvrte roka neskôr. Dôvod? Pri real-time zápise sa mi ešte nikdy predtým nepodarilo knihu dokončiť, preto sa mi do neho nechcelo púšťať. Druhý dôvod? Počas toho trištvrte roka sa mi zjavilo len zhruba štyri alebo päť scén zo vznikajúcej knihy, neverila som preto, že má nejaký veľký potenciál. Tretí dôvod? Začiatok druhého dielu bol nekompatibilný s koncom prvého dielu, a tak sa mi tento príbeh javil ako nepublikovateľný; písanie beletrie je veľmi, veľmi ťažký proces a načo by som ho podstúpila kvôli niečomu, čo sa nedá publikovať?

Prečo som napokon zmenila rozhodnutie? Pretože štvrtý alebo piaty úryvok tohto románu, ktorý som načítala do svojej mysle, sa mi páčil. Veľmi páčil. Nesmierne páčil. Páčili sa mi aj predošlé, ale tu som mala konečne ucelený súbor scén s vyšperkovanými dialógmi, ktoré som si opakovala v hlave stále dookola. Keby som čakala, či sa mi príbeh skompletizuje, mohla by som o tie kvalitné dialógy prísť. To nebola špekulácia. Už sa to neraz stalo. Keby ste vedeli, ako dobrý mohol byť napríklad prvý diel, ak by som ho zapisovala v reálnom čase! Mnohé scény vo vydanej verzii mi oproti tomu pripadajú len ako jeho veľmi, veľmi slabý odvar.

A pre koho tie úryvky zaznamenať? Aj túto otázku som si dovtedy zodpovedala. No, pre fanúšikov. Verila som, že po vydaní prvého dielu, prvej knižky vôbec, ktorá mi kedy mala vyjsť, ich bude veľa. Možno by ich zaujímalo, čo by bolo, keby. Mňa to teda zaujímalo rozhodne.

Lenže stále tu boli dôvody 1 a 2! Zvlášť dôvod 1. Preto bolo rozhodovanie, či začnem písať druhý diel teraz, alebo skúsim čakať, veľmi mučivé. Čakanie mohlo vyprodukovať už len slabý odvar tejto knihy. Okamžité písanie mohlo vyprodukovať ďalší nedokončený román, ďalší dôvod na frustráciu a sklamanie. Jedna možnosť horšia ako druhá. A pre to, že jedna z nich určite nastane, existovali vďaka mojim skúsenostiam veľmi silné dôkazy.

Čo mi napokon umožnilo rozhodnúť sa správne? To, že doteraz som predčasnými pokusmi o zápis zničila len nové príbehy. Toto už ale nebol nový príbeh. Bolo to pokračovanie. Prvý diel začal, skončil, chystal sa na vydanie, existenciu mu už nikto nevezme. Možno, myslela som si zúfalo, sa preto moja krutá múza postaví k tomuto románu inak. Ako k niečomu, čo je súčasťou už dokončeného, preto sa nedá nedokončiť. K tomuto som dospela vonku strihajúc čečinu na vianočnú výzdobu.

Napodiv som mala pravdu.

A tak som 21. decembra 2010 vyšla v paneláku v Banskej Bystrici, kde som bývala, hore do bytu a začala som písať štvrtú kapitolu. Vtedy som ešte nevedela, že bude štvrtá, no dobre som vedela, že toto rozhodne nie je začiatok knižky. A nastalo niekoľkotýždňové mučivé čakanie, či ma múzy kvôli tomuto hriechu zavrhli, alebo či, naopak, ešte niečo pošlú.

Poslali. Stále som však bola zmätená a vydesená a písanie bolo také náročné a… kto nezažil, nepochopí. No skrátka, ani pri druhom úryvku prijatom bezprostredne po prvom zaznamenanom ešte k real-time písaniu nedošlo. To sa stalo až pri treťom (dnes je to kapitola 23).

Ak, teda, záznamy neklamú.

Záznam poradia písania som si začala viesť, až keď bolo zapisovanie v plnom prúde. Skôr mi to skrátka nenapadlo a neskôr som musela dosť loviť v pamäti. Pár úryvkov evidentne chýba, napríklad začiatok druhej scény kapitoly 24. Nepoznáme ani dátum zápisov ďalších úryvkov, s výnimkou zaznamenania toho posledného (23. 7. 2016). Aj rozdelenie týchto úryvkov do rokov je preto len veľmi, veľmi približné.

Treba si tiež uvedomiť, že zaznamenané úryvky sú veľmi rozdielnej dĺžky. Niekde prišiel v jednom balíčku len veľmi krátky odsek, niekde zase dve tretiny kapitoly.

Nie vždy som si poznačila, ako dlho po príchode scény som si ju zapísala, takže pasáží zapísaných v reálnom čase môže byť v skutočnosti viac.

2010

1. Druhá a tretia scéna (dohromady asi polovica) 4. kapitoly. Prvé časti tejto scény som v čase zápisov poznala asi sedem týždňov.

2011

2. Väčšina 4. kapitoly. Túto scénu som mala vtedy v hlave asi dva mesiace. Nedlho po napísaní som ju zverejnila na vtedajšom literárnom blogu, čo som u nedokončených románov ešte nikdy neurobila. Mala však pomerne úspech a takisto aj ďalšie zverejnené úryvky. Prečítať si ju môžete tu.
3. Úryvok z prvej scény kapitoly 23, prvá real-time zapísaná scéna, takisto zverejnená na blogu. Prečítať si ju môžete tu.
4. Koniec druhej scény v kapitole 24. Pre náročnosť písania som s jej zápisom otáľala niekoľko týždňov. Aj ju som vyvesila na blog. Prečítať si ju môžete tu.
5. Štvrtá scéna 4. kapitoly.
6. Koniec druhej scény 13. kapitoly.
7. Koniec prvej scény kapitoly 27.
8. Stredné časti kapitoly 30.
9. Epilóg.
10. Tretia scéna kapitoly 26.
11. Druhá scéna kapitoly 26.
12. Koniec kapitoly 9.
13. Druhá polovica štvrtej scény kapitoly 12 a začiatok kapitoly 13.
14. Celá kapitola 25. Začiatok tejto scény bol už v čase zápisu veľmi starý, celkovo to bola tretia alebo štvrtá scéna, ktorá mi prišla, dorazila preto ešte pred začiatkom zaznamenávania celej knihy. So zápisom som pre prioritné písanie iných scén čakala asi desať mesiacov. Kapitolu 25 som neskôr rozvíjala vsúvaním krátkych útržkov textu, ktoré tu už samostatne uvedené nie sú.
15. Koniec druhej scény kapitoly 23.
16. Časť prvej scény kapitoly 21, jedna z mála real-time napísaných scén
17. Stred druhej scény kapitoly 24.
18. Malý kúsok piatej scény v kapitole 14.
19. Koniec štvrtej scény v kapitole 3.
20. Krátky úryvok z prvej scény v kapitole 19. Tento úryvok, pre mňa jeden z najsilnejších, si zaslúžil aj vlastnú ilustráciu.
21. Posledná scéna kapitoly 26, zapísaná netradične neskoro, asi rok po tom, ako mi napadla. Takisto neskoro bola napísaná aj nasledujúca scéna. Takto som vypĺňala dočasné tvorivé suchoty.
22. Koniec prvej scény kapitoly 29, možno aj začiatok druhej scény kapitoly 29.

Približne v tomto čase som už vedela, ako nadpojím druhý diel na prvý a o to vrúcnejšie som si želala, aby múza s posielaním úryvkov neprestala a vznikla z toho kompletná, plnohodnotná kniha.

V druhej polovici roka 2011 začínam písať román Úvod do teórie chaosu. Moja obava z dokončenia oboch kníh stúpne, pretože nikdy predtým sa mi nepodarilo dokončiť ani jeden z románov, ktorý som písala súčasne s iným. Potrebovala som sa však venovať aj inému príbehu, aby mi z kelvinovského univerza už načisto nepreskočilo (nezabúdajme, že popri tom všetkom ešte prebiehali prípravy prvého dielu na vydanie).

2012

23. Druhá, možno aj tretia scéna 20. kapitoly.
24. Začiatok kapitoly 27. Táto aj nasledujúca scéna boli zaznamenané až nejaký rok po napísaní.
25. Stred druhej scény kapitoly 29.
26. Druhá polovica druhej scény kapitoly 28.
27. Krátky úryvok – koniec kapitoly 27.
28. Prvá scéna 2. kapitoly.
29. Koniec druhej scény v kapitole 29. Písaná v marci 2012 a je priam učebnicovým príkladom real-time písania – tvorba dokonca prebehla nie tesne pred zápisom, ale počas zápisu. Veľmi výnimočné, vzácne a preto radím tento úryvok k najlepším.
30. Väčšia časť tretej scény kapitoly 29, zapísaná v ten istý deň a za rovnakých podmienok ako predošlá scéna a rovnako si ju aj cením.
31. Koniec 29. kapitoly. V tomto momente už hlavná časť inšpirácie pre román výrazne oslabla, scény prichádzajú veľmi zriedkavo. Zopár nasledujúcich scén bolo preto zapísaných 2 mesiace až 1,5 roka od vytvorenia.
32. Stred kapitoly 12.
33. Koniec tretej scény kapitoly 3.
34. Začiatok kapitoly 15.
35. Posledná scéna kapitoly 15.
36. Koniec prvej scény kapitoly 30.
37. Začiatok 26. kapitoly.
38. Prvá scéna 1. kapitoly. Napísaná v júni 2012. V skutočnosti bola asi druhou scénou tejto knihy, ktorá mi prišla, no v tom čase som ešte písanie neplánovala. A keď som začala písať, boli iné priority. Až teraz som sa dokopala k napísaniu začiatku knihy, ktorý mal v tom čase už vyše roka napísaný koniec.
39. Stredná časť prvej scény 5. kapitoly.
40. Druhá scéna 1. kapitoly, reálne mi prišla ako tretia v poradí, koncom septembra 2010.
41. Tretia scéna 5. kapitoly.
42. Malá časť prvej scény 21. kapitoly.
43. Začiatok druhej scény 23. kapitoly, real-time písanie.
44. Tretia scéna 23. kapitoly.
45. Začiatok 29. kapitoly.
46. Koniec prvej scény kapitoly 9.
47. Koniec prvej scény 8. kapitoly.
48. Stred kapitoly 19.

Niekedy pri písaní posledných zmienených scén som dokončila prvopis románu Úvod do teórie chaosu a mala som asi polovicu textu 310 kelvinov. Keby bol svet jednoduchší, moje tempo prác na 310 kelvinoch sa malo zrýchliť, pretože už som sa nemusela venovať dvom románom súbežne. Lenže gro inšpirácie už ustalo, nápady prichádzali zriedkavo a už nemali takú silu. Nasledujúce pasáže považujem preto v priemere za slabšie ako predošlé.

2013

49. Koniec prvej scény 5. kapitoly
50. Koniec druhej scény 7. kapitoly
51. Začiatok druhej scény 13. kapitoly, prekonal doterajší rekord v odstupe medzi vytvorením a zapísaním – trvalo to asi tri roky.
52. Tretia scéna 2. kapitoly
53. Druhá scéna 2. kapitoly
54. Stredná časť druhej scény 19. kapitoly nadväzujúca na krátky úryvok zapísaný už v roku 2011. Táto aj nasledujúca scéna sú zapísané až 3,5 roka po vytvorení, čím dosahujú v rámci románu nový rekord.
55. Koniec druhej scény 19. kapitoly.

2014

56. Posledná scéna 13. kapitoly, real-time písanie
57. Stred štvrtej scény 15. kapitoly, real-time písanie
58. Druhá scéna 16. kapitoly, real-time písanie
59. Začiatok 16. kapitoly.
60. Posledná scéna 17. kapitoly.
61. Koniec 19. kapitoly
62. Tretia scéna 17. kapitoly
63. Druhá scéna 18. kapitoly

V tejto fáze písania knihy už ide väčšinou buď o dolovanie z hlbokej pamäti, zaznamenávanie scén, ktoré som nestihla či z iného dôvodu nemohla zapísať pred troma, pomaly až štyrmi či piatimi rokmi, alebo o novovytvorenie týchto scén.

2015

64. Koniec 16. kapitoly
65. Druhá scéna 11. kapitoly. V skutočnosti je možno najstaršou scénou tejto knihy vôbec.
66. Prvá scéna 11. kapitoly.
67. Posledná scéna 10. kapitoly.
68. Stred druhej scény kapitoly 9.
69. Túto scénu neviem zaradiť, nasledujúce úpravy ju asi pozmenili na nepoznanie
70. Začiatok 7. kapitoly.
71. Koniec tretej scény kapitoly 18.
72. Koniec štvrtej scény kapitoly 17.
73. Posledná scéna 3. kapitoly.
74. Stred druhej scény kapitoly 9.
75. Krátky úryvok na ukončenie kapitoly 9.
76. Koniec prvej scény kapitoly 8.
77. Stred prvej scény 21. kapitoly
78. Začiatok druhej scény 17. kapitoly.
79. Začiatok štvrtej scény 17. kapitoly.
80. Časť druhej scény 13. kapitoly.
81. Začiatok 3. kapitoly
82. Druhá scéna 3. kapitoly

Po skončení tohto obdobia sa čoraz častejšie objavujú zvláštne kombinované scény – časti z nich som poznala už celé roky, no niektoré detaily mi napadli až tesne pred písaním. Práve kvôli tým chýbajúcim detailom neboli scény napísané už vtedy, keď mi prišli. Zároveň ale prichádza posledná inšpiračná vlna vypĺňajúca biele miesta v druhej polovici knihy a nájdeme tu aj mnoho čisto nových scén ozrejmujúcich mi posledné súvislosti.

2016

83. Druhá scéna 12. kapitoly
84. Začiatok tretej scény 12. kapitoly
85. Posledná scéna 12. kapitoly
86. Stred druhej scény 13. kapitoly
87. Štvrtá scéna 13. kapitoly
88. Stred druhej scény 14. kapitoly
89. Malý, spájací kus štvrtej scény 17. kapitoly
90. Začiatok 18. kapitoly
91. Väčšina tretej scény 18. kapitoly
92. Koniec prvej scény 15. kapitoly
93. Tretia scéna 8. kapitoly
94. Koniec tretej scény 5. kapitoly
95. Koniec prvej scény 21. kapitoly
96. Stred prvej scény 27. kapitoly
97. Prvá scéna 28. kapitoly
98. Prvá polovica druhej scény 28. kapitoly
99. Koniec prvej scény 29. kapitoly
100. Začiatok druhej scény 29. kapitoly
101. Prvá scéna 22. kapitoly
102. Posledná scéna 22. kapitoly
103. Prvá časť prvej scény 23. kapitoly
104. Časť druhej scény 23. kapitoly
105. Druhá scéna 19. kapitoly
106. Prvá scéna 20. kapitoly
107. Začiatok prvej scény 19. kapitoly
108. Koniec tretej scény 18. kapitoly
109. Koniec prvej scény 23. kapitoly
110. Prvá scéna 24. kapitoly
111. Prvá scéna 14. kapitoly
112. Tretia scéna 14. kapitoly
113. Štvrtá scéna 14. kapitoly
114. Tretia scéna 15. kapitoly
115. Začiatok piatej scény 14. kapitoly
116. Koniec piatej scény 14. kapitoly
117. Šiesta scéna 14. kapitoly
118. Koniec druhej scény 14. kapitoly

Mohlo by vás zaujímať



Tristodesať kelvinov Zóna Nula kelvinov


Napísať odpoveď

Tip 1: Aby ste predišli možnej strate komentára pri posielaní, napíšte si ho, prosím, do textového editora a sem ho iba prekopírujte.

Tip 2: Pred odoslaním obnovte CAPTCHA príklad stlačením na šípky napravo.

Povolené XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Vymazané budú komentáre, ktoré obsahujú spam, nadávky alebo osobné útoky, porušujú zásady slušného správania, vôbec nesúvisia s témou či s komentármi pod ňou, alebo sú presnou kópiou nejakého z predošlých komentárov.

Hodnotu píšte ako číslo, nie slovom * Časový limit vypršal, obnovte prosím CAPTCHA príklad.


 

© 2014 – 2024 Jana Plauchová. S výnimkou materiálov z Wikimedia Foundation všetky práva vyhradené. Kontakt na autorku: adhara (zavináč) volny.cz. Stránky archivované Národnou knižnicou SR.